Iltalehti julkaisi Nato-vastaista propagandaa – suoraan Suomen puolustusta vastaan
Älyttömiä vertauksia ilman mitään järkeä tehtailevat ja Suomen puolustusta vastaan ideologista propagandaa levittävät Iltalehden "toimittajat" eivät edes ymmärrä, mitä ovat tekemässä.

Äskettäin Iltalehti julkaisi "uutisen" otsikolla: "F-35-hävittäjä saastuttaa tunnissa enemmän kuin suomalainen vuodessa."1

Jutussa maalataan, vailla ymmärrystä suhteellisista tekijöistä, kehittynyttä ja vain länsimaiden käytössä olevaa F-35-hävittäjää erityisen “saastuttavana ja kuluttavana”.
“Greenlyn mukaan jo yksi F-35-hävittäjä, joita Suomikin hankkii, tuottaa yhden lentotunnin aikana 15 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (CO2e). Tämä on noin kaksi kertaa enemmän kuin keskimääräisen suomalaisen vuotuiset hiilidioksidipäästöt.”
- Sirri Rimppi.

Yksittäinen normaali kaupallinen lento (kuten paluulento Helsingistä Thaimaahan) tuottaa tyypillisesti enemmän hiilidioksidipäästöjä matkustajaa kohden kuin mitä suomalainen ihminen keskimäärin tuottaa koko vuoden aikana kaikista lähteistä yhteensä.2

F-35 on lähes ainoa syy, miksi Venäjä ei hallitse koko Euroopan ilmatilaa – ainoa ase, joka tekee Suomen puolustuksesta ylivoimaisen verrattuna Venäjän kapasiteetteihin.3
Siksi punavihreä valemedia nyt huutaa sitä vastaan, tekee mielipuolisia vertauksia, liioittelee ja pyrkii vaikuttamaan mielipiteisiin – yliherrojensa puolesta.
F-35:n kokonaispäästöt (n. miljoona lentotuntia)4 tähän mennessä ovat olleet noin 0,24 prosenttia koko maailman kaupallisen ilmailun yhden vuoden päästöistä.
Vaikka F-35:n lentomäärät kasvaisivat, sen elämänkaaren osuus siviili-ilmailun hiilidioksidipäästöistä vuoden aikana on häviävän pieni, selvästi alle puolen prosentin.5
Kaikkien F-35-hävittäjien tähänastisten lentojen aikana on syntynyt arviolta noin 2,2 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä, mikä on noin 0,24 prosenttia siitä, mitä kaupallinen ilmailu tuottaa vain vuodessa (noin 900 miljoonaa tonnia).6
Kun tarkastellaan vuotuisia kaikkien F-35:n kokonaispäästöjä, ei voida edes tehdä kunnollista havainnekuvaa tilastosta, kun kyseessä on promillen promilleista, verrattuna kaupalliseen ilmailuun.

Miksi tehdään näitä vertailuja Iltalehden riveissä, kun kaikkien F-35-koneiden tähänastisista päästöistä puhutaan alle puolen prosentin osuudesta vain vuodessa tapahtuvista siviili-ilmailun päästöistä?
Lue myös:
👉 Tarjoa 5 € kahvikuppi! ☕
(Kertaluontoinen tuen muoto!)
Hybridivaikuttamisen ketju: Qatar/Venäjä → Kone → Elokapina → Suomi

Yhtiö toimii yli 60 maassa palvellen noin 550 000 asiakasta, mukaan lukien strategisesti tärkeät markkinat Qatarissa ja aiemmin Venäjällä.7
Venäjän liiketoiminta myytiin vasta 2023 sodan jälkeen, mikä osoittaa pitkäaikaisen läsnäolon alueella.8
Qatar puolestaan on tunnettu aktiivisesta kansainvälisestä vaikuttamisesta Al-Jazeera-mediaverkoston kautta.9
Rahoituskanava - säätiön rooli: Kone-konsernin menestys kansainvälisillä markkinoilla mahdollistaa Koneen Säätiön merkittävän rahoitustoiminnan. Säätiö myönsi Elokapinalle 200 000 euron apurahan “metsäkampanjaan ja Metsäkapinan toteuttamiseen”.10

Vaikuttamismekanismi: Elokapinan radikaalit mielenosoitukset ja häiriökampanjat synnyttävät laajaa mediakeskustelua ja polarisoivat yhteiskuntaa.
“Aktivismi” luo narratiivia kiireellisestä ilmastohädästä ja tarpeesta radikaaleihin toimenpiteisiin, jotka heikentävät Suomen teollisuuden kilpailukykyä. puolustusta ja energiaomavaraisuutta.

Median kautta leviävä viesti muokkaa kansalaismielipidettä ja poliittista päätöksentekoa tavalla, joka voi palvella ulkomaisten toimijoiden geopoliittisia intressejä – kuten Naton F-35-hävittäjäkoneiden kriittinen "päästöistä uutisoiminen", siihen liittyvä vaikuttaminen ja suomalaisten mielipiteiden ohjailu suhtautumaan negatiivisesti itseään puolustaviin sotakoneisiin.
Oman maan puolustus ja huippuaseet, jotka takaavat ylivoimaisen ilmatilan hallinnan mahdollista valloittajaa vastaan, mustamaalataan ja leimataan "tosi saastuttaviksi" – vaikka todelliset päästöt ovat suhteellisesti mitättömiä.
Jos tätä “logiikkaa” seurattaisiin johdonmukaisesti, jokainen lentokone pitäisi tuomita.
Milloin Iltalehti tekee vastaavanlaisen “ilmastouutisen" vaikkapa Boeing 747 -matkustajalentokoneesta? Tai kirjaimellisesti mistä tahansa muusta lentokoneesta?
Miksi juuri F-35? Koska Putinilla ei ole niitä.
Tue itsenäistä journalismia!
👉 Tue uutiskirjettä 5 € / kk! 🤗
(Paras tapa tukea Anteria!)
👉 Tarjoa 5 € kahvikuppi! ☕
(Kertaluontoinen tuen muoto!)
👉 Pelaa ilmaista RPG peliä selaimessa!
Seuraa somessa tilejä:
Yhteisöt:
👉 Facebook-tukiryhmä
(1000+ jäsentä!)
👉 Liity The Haaremi Discord-yhteisöön!
(150+ jäsentä!)
The Haaremi on suomalainen liberaalien humanistien, uskontokriitikkojen ja sananvapauden kannattajien nettiyhteisö.
Missiomme on tehdä siitä vähemmän tabu, että taikauskoisista uskomuksista ja uskonnoista puhutaan kriittisesti, jopa pilkallisesti. Arvostamme uskonnonvapautta ja erityisesti vapautta uskonnoista. Arvomme perustuvat sekularismiin, itsehallintoon ja ihmisoikeuksiin.