Vasemmistoliitto käyttää lapsia vaalipropagandassa - vastoin hyvän markkinoinnin tapoja
Vasemmistoliiton eduskuntavaalivideo 2023 rikkoo räikeästi hyviä markkinoinnin tapoja lasten oikeuksia vastaan.
Se on kuitenkin nähty myös useissa TV kanavissa.
Videolla noin 4-6 vuotiaan päiväkoti-ikäisen tyttölapsen suuhun on laitettu Vasemmistoliiton periaateohjelmaa.
“Mun isi sanoo, että kaikilla mahdollisuus kouluttautua ja että koulutukseen pitäisi panostaa tulevaisuudessakin”
Lue myös: Suomen politiikan pelle, munamies, paljastui vasemmistolaiseksi rasistiksi, eli natsiksi
Vastoin kilpailu-, ja kuluttajaviraston ohjeistuksia
KKV linjaa:
Markkinoinnilla on tietyt pelisäännöt, eikä markkinointi saa olla hyvän tavan vastaista. Markkinoinnin pitää heijastaa yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjä periaatteita ja arvoja.
Markkinoinnissa on otettava huomioon lasten etu. Alaikäisillä kriittinen ajattelu ja elämänkokemukset ovat usein vasta kehittymässä. Lapsiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan keskimääräistä tiukemmin, sillä alaikäiset ovat aikuisia alttiimpia markkinoinnin vaikutuksille.
Mainostajien on kunnioitettava lasten hyväuskoisuutta ja kokemattomuutta. Siksi lapsille ei saa mainoksissa esittää sopimattomia käyttäytymismalleja eikä lupauksia siitä, että elämä muuttuu paremmaksi ostamalla oikeita tuotteita.
Lapsille ei myöskään saa esittää suoria ostokehotuksia. Vanhemmilla on lastensa kasvattajina oikeus päättää perheen ostoksista ilman, että suoraan lapseen vetoamalla aiheutetaan ostopaineita.
Lasten suuhun ei kuitenkaan saa laittaa suoraa ostokehotusta.
Ihmisoikeusjärjestöt tuomitsevat lasten käyttämisen vaalimainonnassa
Vaalikampanja vaikuttaa lapsiin sekä suoraan että välillisesti. Vaalit tarjoavat mahdollisuuden muokata heidän kansalaiskasvatustaan, oppia demokraattisia arvoja, mutta myös käyttää lapsia poliittisiin tarkoituksiin. Lapsi ei ole väline, ei koriste, vaan kansalainen, jolla on oikeuksia. Heidän oikeuksiaan loukataan, jos heitä käytetään hyväksi tai käytetään muuten poliittiseen hyötyyn.
Usein käy niin, että poliittiset toimijat asettavat lasten oikeudet tai jopa lapset itse omien tarkoitusperiensä palvelukseen pelatessaan äänestäjien tunnepohjaisella suostuttelulla.
Tästä ovat esimerkkinä lasten suojelun taakse kätkeytyvät poliittiset pelit, poliitikkojen perhekuvat, kouluvierailut tai lasten esiintyminen puolueen tilaisuuksissa. Skaala on laaja, eikä aina ole selvää, onko kyse todellisesta viestinnästä vai manipuloinnista lapsia hyväksi käyttäen.
Poliittisten kampanjoiden ensisijaisena tavoitteena on, että poliitikot saavat äänestäjiensä luottamuksen ja sympatian, mutta tämä ei onnistu ajamalla kansalaisten oikeuksien, erityisesti kaikkein haavoittuvimman kohderyhmän, lasten oikeuksien, yli. Vaikka se tapahtuisi tahattomasti tai tietoisuuden puutteen vuoksi. Lapsi ei ole työkalu tai koriste, eikä ennen kaikkea kenenkään omaisuutta. Lapsi on itsenäinen kansalainen, jolla on oikeudet. Lapsi on yksilö, jonka ihmisarvoa on kunnioitettava, ja koska lapsi on erityisen herkkä ja haavoittuva kohderyhmä, aikuisten vastuulla on kunnioittaa ja suojella häntä jokapäiväisessä elämässä ja myös poliittisissa kampanjoissa.
Puolue tai poliitikko, joka kampanjoi lasten kanssa, loukkaa lasten oikeuksia. Tämä on usein tiedostamatonta. Näiden vähimmäisvaatimusten tunteminen voi myös auttaa äänestäjiä tunnistamaan poliitikot, jotka ottavat lasten oikeudet vakavasti.
Lue myös: Vasemmistoliiton Anna Lemström julisti kärkitavoitteet - Alle 15 vuotiaille sukupuolen eheytystä
👉Tilaa tästä 4,50€/kk kannatusjäsenyys Anterilla on asiaa - Uutiskirjeeseen!
👉Voit myös liittyä The Haaremi - Yhteisöön tästä!
The Haaremi on suomalainen liberaalien humanistien, uskontokriitikkojen ja sananvapauden kannattajien nettiyhteisö.
Missiomme on tehdä siitä vähemmän tabu, että taikauskoisista uskomuksista ja uskonnoista puhutaan kriittisesti, jopa pilkallisesti. Arvostamme uskonnonvapautta ja erityisesti vapautta uskonnoista. Arvomme perustuvat sekularismiin, itsehallintoon ja ihmisoikeuksiin.